Kalk og D-vitamin har en god virkning mod knogleskørhed. Men den nyeste forskning peger også på, at K2-vitamin har en både forebyggende og behandlende virkning. Forskningen er ikke tilendebragt, men de foreløbige resultater er positive. Der er altså flere ting, man kan gøre, hvis man først får konstateret knogleskørhed.

Gode råd mod knogleskørhed

Livsstil og kost er halvdelen af årsagen til, hvorfor nogle udvikler knogleskørhed. Hvis du husker at spise sundt og være fysisk aktiv, mindsker du risikoen for sygdommen betydeligt. Det er f.eks. ved løb eller styrketræning, hvor du belaster knoglerne og dermed også styrker dem. Når du svømmer, styrker du derimod muskler og sener - men ikke så meget knoglerne. Symptomer på knogleskørhed er f.eks., hvis man begynder at synke sammen i ryggen eller har let ved at få f.eks. håndledsbrud, eller hvis man får et hoftebrud. Hvis du først har fået konstateret knogleskørhed, kan du gøre flere ting for at bremse udviklingen af sygdommen:

  • Stop med at ryge eller undgå passiv rygning, da rygning svækker knoglerne.    
  • Sænk dit alkoholindtag, da alkohol øger risikoen for knogleskørhed.
  • Spis sundt, herunder tilskud af kalcium og D-vitamin, som styrker knoglerne. K2-vitamin hjælper muligvis også.
  • Dyrk motion – det styrker knogler, muskler og balancen.    
  • Undgå faldulykker, da brud på hoften kan fremskynde knogleskørhed hos ældre.

Opråb

WHO og den danske Sundhedsstyrelse er enige i, at cirka 550.000 danskere har knogleskørhed – også kaldet osteoporose. Heraf er kun ca. 135.000 diagnosticeret og sat i medicinsk behandling.
Det skyldes, at der er alt for lidt fokus på sygdommen og dens risikofaktorer:

  • Der mangler en national handlingsplan
  • Der mangler klare retningslinier til de praktiserende læger, så de kan opspore og rådgive
  • Der mangler uddannelse af sundhedsfaglige medarbejdere
  • Der mangler politisk fokus.

Politikerne taler om højere levealder, men lukker samtidig øjnene for de ca. 35.000 årlige brud, der skyldes knogleskørhed, hvor halvdelen af bruddene ville kunne undgås ved tidlig opsporing og korrekt behandling. Hertil kommer, at sygdommen koster det danske samfund omkring 11 mia.kr. årligt – i den forbindelse særligt hoftebruddene (et hoftebrud koster mellem kr. 200.000-250.000), som har dødelighed med 15-20% til følge.

Kilde: Sundhed.dk/Osteoporoseforeningen

 

Styrk knoglerne

K2 vitamin

En Hollandsk undersøgelse viste, at tilskud af vitamin K2 kunne forhindre tab af knoglemasse efter overgangsalderen, men ikke hvorvidt det blot erstatter effekten fra D-vitamin og kalktilskud. På Osteoporoseklinikken på Aarhus Universitetshospital har man undersøgt 140 kvinder, der fik vitamin K2 eller snydetabletter i tillæg til kalk og vitamin D, og fandt, at kvinderne, der havde fået K2, fik en forbedring i knoglearkitekturen efter 1 år. Forsøget har nu kørt i 3 år, og forskerne er i gang med at se på resultaterne.

Kalk og D-vitamin

Man har undersøgt effekten af kosttilskud med kalk og D-vitamin. Sammenfattende tyder hovedparten af de foreliggende undersøgelser på at kombinationen af kalk og D-vitamin nedsætter risiko for knoglebrud hos ældre som følge af en virkning på knoglerne og styrkede muskler. Ud over traditionelle kalktilskud fås også Algas Calcareas, en saltvandsalge fra Sydamerika. Algaecal skulle eftersigende være lettere for kroppen at optage, fordi algens overfladesammensætning gør, at der skal mindre mavesyre til at opløse kalken.

Magnesium

Magnesium er en nødvendighed for at stofskifteprocesserne i kroppen fungerer, og du kan bruge dine muskler normalt. Sædvanligvis får vi tilstrækkeligt magnesium gennem kosten, men hvis du spiser ensidigt eller tager vanddrivende præparater, kan du få behov for magnesiumtilskud.