Det kan være rigtig svært at forklare sine nærmeste, at man ikke deltager i familiefesten eller i byturen med veninderne, fordi man har dårlig mave. Ikke desto mindre er irritabel tyktarm ikke et sjældent fænomen. Én ud af ti danskere - heraf størstedelen kvinder - rammes af lidelsen før eller siden, og uden den rigtige hjælp, kan det for alvor give problemer i dagligdagen. Det fortæller Gitte Dreyer, der er uddannet klinisk diætist og administrerende direktør i DiætistHuset.

Hæmmende sygdom

”Symptomerne på irritabel tyktarm kan være meget forskellige fra person til person. Nogen føler sig enormt udspilede, andre oplever meget skiftende afføringsmønstre i form af diarré og forstoppelse, mens andre igen får meget ondt i maven. Det er ikke en farlig sygdom, men det kan være enormt hæmmende i hverdagen. Det er for eksempel ikke særlig sjovt, at takke ja til sociale arrangementer, hvis man ved med sig selv, at man skal besøge toilettet mange gange i løbet af en aften. I den forstand er mave- og tarmsygdomme desværre stadig meget tabubelagte”, fastslår hun.

Symptomerne på irritabel tyktarm kan være meget forskellige fra person til person. Nogen føler sig enormt udspilede, andre oplever meget skiftende afføringsmønstre i form af diarré og forstoppelse, mens andre igen får meget ondt i maven.

Undgå visse madvarer

Der findes ingen medicinsk behandling for irritabel tyktarm, men alligevel er der rig mulighed for selv at gøre en indsats. Nøglen til at kurere tarmsygdommen er nemlig god kost, mener Gitte Dreyer. ”Det er vigtigt at få undersøgt, om man opfylder kroppens behov for fibre og vitaminer, og samtidig skåner tarmen for de stoffer, den ikke kan håndtere. Det kan sagtens være såkaldte ”sunde” madvarer, der gør, at bevægelserne i dine tarme ændrer sig. Nogen får udslag, hvis de for eksempel spiser kirskebær, svampe, bælgfrugter eller måske endda løg og hvidløg. Derfor er anbefalingen, at man undlader at spise de kortkædede kulhydrater, vi betegner som FODMAP (Fermentable Oligo-, Di-, and Monosaccharides and Polyols) i seks uger, og så efterhånden begynde at sluse det ind i kosten igen. Så det er let at pinpointe synderen”, fortæller hun,

Smertelindrende

Endelig understreger Gitte Dreyer, at sport og motion ligeledes kan lindre smerterne. ”For nogen er fysisk aktivitet med til at lindre problemerne, mens andre ikke oplever en fremgang. Heldigvis er det at få rørt sig jo generelt en rigtig god idé, så det kan sagtens anbefales, uanset om man lider af tarmproblemer eller ej”.