Irritabel tarm er ikke en sygdom, man kan medicinere mod, men snarere en lidelse. Man ved, at kost og motion hjælper mod diarre og forstoppelse, og man har også fundet frem til, at en særligt fiberrig kost kan afhjælpe mavesmerter og ubehag. Desuden har mange glæde af at opsøge en uddannet diætist, som kan rådgive dem i at få den rigtige mængde kostfibre – eller som tilfældet er det med diætist, Line Lønsbo Jensen, hjælpe med den såkaldte Low FODMAP-diæt. Diæten mindsker effektivt symptomerne hos langt de fleste med irritabel tarm. Line Lønsbo Jensen fortæller: "Patienter med irritabel tarm reagerer på en luftdannelse, der sker, når fødevarer indeholdende de særlige ”FODMAP”-kulhydrater, nedbrydes og fermenteres af tarmens bakterier. Den dannede luft presser på tarmvæggen og giver smerter og ubehag. Derfor er det oplagt at se på, hvilke kostomlægninger der kan hjælpe dem af med smerterne og tilbage til et normalt liv igen."

Undgå hurtige kulhydrater

Low FODMAP-diæten går ud på at eliminere fire specifikke typer af kulhydrater, de såkaldte  FODMAPS (fermenterbare oligo- di- & monosakkarider), da det typisk er disse, som forårsager symptomerne. Low FODMAP-diæten er ganske restriktiv, men som Line Lønsbo Jensen fortæller, er motivationen høj hos de klienter, hun møder: "Inden de kommer hos mig, har de typisk haft smerter i lang tid og nogle endda flere år. De har været hos lægen mange gange og typisk også hos en mave-tarmspecialist. Her har de fået undersøgt, om der er alarmsymptomer eller kritisk sygdom, som skal behandles. Er det ikke tilfældet, kan jeg se på kost og livsstil, for her kan man gøre rigtig meget. Nogle gange spiser folk ikke kostfibre nok, måske spiser de så ustruktureret, hvilket faktisk kan give symptomer, som minder om en irritabel tarm. Der starter vi med at strukturere madindtaget, og derefter afprøver vi Low FODMAP-diæten."

Individuelle reaktioner

Ved at eliminere de fire kulhydrater i kosten i 4-8 uger vil op til 70-75% opleve en bedring, og så kan man med hjælp fra Line Lønsbo Jensen begynde at introducere de forskellige fødevarer systematisk og langsomt igen: "Alle mennesker har individuelle reaktioner og forløb, og derfor går vi ind og analyserer helt specifikt, hvilke FODMAPS vedkommende reagerer på. Målet er jo, at man kan komme til at leve et almindeligt liv, hvor man er opmærksom på hvilke kulhydrattyper, mængder og sammensætninger, man reagerer på." Denne metode er ikke at forveksle med andre kostråd, og da diæten er restriktiv, er der bl.a. risiko for ikke at få kostfibre nok. Derfor anbefales det, at man får hjælp fra en professionel diætist uddannet i Low FODMAP-diæten.