Grøntsagsjuice er langt sundere end et glas sodavand, og så smager det rigtig godt, når man putter sine yndlingsingredienser i.

Juice-ekspert Mads Bo har selv oplevet, hvordan et glas frisk juice i stedet for kaffe eller kunstig sukker gør en forskel på helbredet og velværen - og ikke mindst hans egen overvægt. De seneste 13 år har han eksperimenteret med drikken og udviklet hundredvis af sunde opskrifter.

“Juice er naturens egen booster, der hjælper kroppen med at komme af med affaldsstoffer og giver cellerne en masse vitaminer og mineraler.”

Velsmagende lægemidler

Og det er nemt at komme i gang, fortæller han.

“Man skal jo bare have en juicer, og så kan man prøve sig frem med nogle gode grøntsager. Ingefær, skvalderkål og brændenælder er brugt i tusindvis af år som lægemidler, og de smager fantastisk i en juice.”

Rødbeder og gulerødder er også på hans favoritliste i øjeblikket, både for deres smag og deres gode egenskaber.

Det er dog vigtigt at variere sine juicer og ikke lave den samme hver dag, påpeger Mads Bo. På den måde får man mest muligt ud af juicerne og deres sunde effekter.

Put kostfibrene i maden

Det, der er tilbage, når saften er presset ud af grøntsagerne, kalder man pulpen. Den indeholder ca. 70 procent af kostfibrene og kan med lidt kreativitet og fantasi sagtens bruges til både bagning og madlavning, fortæller Mads Bo, som ofte bruger det i muffins, æggeomeletter og rødbedeboller.

Selv drikker han et enkelt glas juice om dagen.

“Juice er ikke en mirakelkur, men den er et godt supplement til de gode kostvaner.”

Han peger på, at juicen bør laves af 80 procent grøntsager og kun 20 procent frugt for at undgå for meget sukker og for at få flest mulige næringsstoffer.