Jern

Mere end hver 5 kvinde lider af jernmangel, der kan gøre dig træt, bleg og uoplagt. Jern kan du først og fremmest få gennem kosten fra f.eks.  kød, bønner og æg, men du kan også supplere med et kosttilskud, hvis du ikke føler tilstrækkelig virkning fra den mad, du indtager.

D-vitamin

De fleste danske kvinder får ikke gennem kosten tilstrækkeligt med D-vitamin, der er vigtig for optagelsen af kalk og jern. Du danner D-vitamin i huden, når du er ude i solen, men da de danske solskinstimer til tider er sparsomme, kan du få behov for at tage D-vitamin som kosttilskud. Der er D-vitamin i laks, æg, avocado og lever. Undgå at overskride den daglige dosis på 7-10 microgram.

Kalk

Kvinder i eller efter overgangsalderen har gavn af såvel D-vitamin og kalk. I 60-års-alderen har du større risiko for at udvikle knogleskørhed og derfor bør du være opmærksom på at styrke knoglerne. Allerede fra 40-års alderen taber alle uanset køn og race mellem 0,5 og 1,0 procent af knoglemængden, men da kvinder i overgangsalderen holder op med at producere hormonet østrogen, taber de ekstra 5-10 procent af den knoglemasse, de har bygget op

K2 vitamin

En Hollandsk undersøgelse viste, at tilskud af vitamin K2 kunne forhindre tab af knoglemasse efter overgangsalderen, men ikke hvorvidt det blot erstatter effekten fra D-vitamin og kalktilskud. På Osteoporoseklinikken på Aarhus Universitetshospital har man undersøgt 140 kvinder, der fik vitamin K2 eller snydetabletter i tillæg til kalk og vitamin D, og fandt, at kvinderne, der havde fået K2, fik en forbedring i knoglearkitekturen efter 1 år. Forsøget har nu kørt i 3 år, og forskerne er i gang med at se på resultaterne.

Magnesium

Magnesium er en nødvendighed for at stofskifteprocesserne i kroppen fungerer, og du kan bruge dine muskler normalt. Sædvanligvis får vi tilstrækkeligt magnesium gennem kosten, men hvis du spiser ensidigt eller tager vanddrivende præparater, kan du få behov for magnesiumtilskud.

Fiskeolie (Omega 3)

Det er langt fra os alle, der får de anbefalede 350 gram fisk om dagen. Er du ikke på plads med de personlige, ugentlige fiskekvoter, kan du indtage fiskeolie (Omega 3) som supplement. Det har gode egenskaber for bl.a. hjerte og hjerne. Det er specielt godt med Omega 3, hvis du er gravid, hvor du også bør tage folinsyre samt evt. D-vitamin og jern.