De fleste mennesker ønsker synlige og mærkbare resultater på kortest mulig tid. De fleste ønsker et ’quick-fix’ og ender med at gå på ekstreme diæter og kure, de har stødt på online eller på forsiden af magasinerne. Der findes så utroligt mange tiltalende og lokkende overskrifter som ”10kg på 10 uger”, ”4kg - 4 uger”, ”lynkuren”, ”flad mave på 4 uger” osv. osv. Det hele handler om kortvarige mål, og resultater der skal nås på kort tid. Problemet med dette er, at de fleste ikke ved, hvad de skal stille op efter målet er nået? Hvad nu, når de 4 eller 8 uger er overstået? Hvad skal man så vende tilbage til? Oftest er diæterne meget ensformige og vældigt strikte uden plads til at slå sit diæt-fokus fra indimellem. Diæterne har evt. fokus på kalorietælling og er med til at opstille ’mad-forbud’. Det jeg ofte oplever er, at når vi først begynder at forbyde os selv ting, så er det lige netop dét hjernen hungrer efter. Hvis vi så ’kommer til at træde ved siden af’ og indtager noget uden for kostplanen, så bliver vi frustrerede, den dårlige samvittighed kommer snigende og vi ender i værste fald med at give op. De fleste kender følelsen af ”Åh nej, nu faldt jeg i, jeg starter forfra i morgen… Eller på mandag… Eller næste måned”.

Læs også: [3 Opskrifter] Proteinrig morgenmad fra Cecilie Lind

Nyt mind-set til vægttabet

Jeg prøver at få mine klienter til at se anderledes på det. De fleste klienter opsøger mig med et brændende ønske om tabe sig 8-10 kg så hurtigt som muligt. Fokus er sjældent, at de gerne vil være sundere, stærkere, eller at finde frem til en balance og livsstil der er værd at leve efter. Jeg forsøger altid at vende fokus på et quick-fix til at det handler om gradvist at ændre sine vaner, så det bliver en afbalanceret livsstil der er mulig at holde. En livsstil der er sjov, lækker, simpel og ikke mindst fleksibel. Sundhed, kost og træning, bliver oftest gjort til noget vældigt kompliceret, men det behøver det ikke at være. Det handler om at finde frem til nogle sunde vaner, man til sidst ikke behøver at tænke nærmere over, men bare lever efter, fordi man har det godt fysisk og ikke mindst mentalt samtidigt med at man når sine mål.

Læs også: Let og lækker sund mad giver styrke og glæde

Undgå ekstreme mål

De fleste opstiller nogle strikte løfter over for sig selv i en given periode, for at nå nogle ’lettere ekstreme’ mål. Det kan for eksempel være nul sukker, nul alkohol, nul brød, ris kartofler og pasta, og træning HVER dag. Det vil sige, at de går fra den ene yderlighed til den anden, i stedet for gradvist at justere, så det lykkes at leve efter en sund livsstil, uden at skulle tænke så meget over det, men blot lade det blive til deres nye vaner i stedet. Hver gang vi føler, at vi træder ved siden af, eller ikke formår at holde denne nye strikte kur, føler vi, at vi fejler, og efterlader os med en større frustration end da vi startede kuren. I sidste ende, ender det med en masse mislykkede forsøg på at nå sine mål og dermed en masse fiaskooplevelser, der gør det sværere at komme i gang igen.

Jeg forsøger altid at vende fokus på et quick-fix til at det handler om gradvist at ændre sine vaner, så det bliver en afbalanceret livsstil der er mulig at holde. En livsstil der er sjov, lækker, simpel og ikke mindst fleksibel.

Forventningsafstemning

Det handler om at forventningsafstemme med sig selv. Hvad vil jeg gerne opnå? Og hvor meget er jeg villig til at gøre for at nå det mål? De to ting hænger næsten aldrig sammen, og så længe det ikke gør det, vil vi konstant gå og slå os selv oveni hovedet og dermed stresse vores krop og sind, over at vi ikke ser ud, som vi vil. Dét er livet for kort til. Er jeg villig til at træne 3-4 gange om ugen? Er jeg villig til at bruge tid på at lave mad? Det er i virkeligheden ikke så svært – det handler om at være løsningsorienteret og finde de gode muligheder, frem for at se problemer og give op. Når man ændrer sin LIVSSTIL, så er det vigtigt at man har sindet med. Man skal være klar til at ændre sine vaner, være klar til at bruge tid på at ændre dem og være klar til at være TÅLMODIG. De fleste mister motivationen, når de ikke ser resultater hurtigt, derfor kan det være en rigtig god idé at tage billeder, og måle sig selv med et målebånd – vægten kan man i sidste ende ikke udelukkende regne med, da der er så mange faktorer der spiller ind, såsom muskelmasse, væske mv. Tallet på vægten er ikke med til at definere hvor meget vi er værd! Og det skal ikke være med til at styre vores humør og velvære. Vægten er bare et tal. Den mindst ligeså vigtige udvikling, der ikke kan måles med tal, ej heller ses på billeder, er vores mentale udvikling! Den udvikling og læring vi opnår ved en livsstilsændring – styrken, fighterviljen, kreativiteten og den mentale balance.

Find dit eget niveau

Jeg hører ofte folk sige ”jeg har ikke tid til at træne”, ”jeg synes træning er kedeligt”, ”Det er kedeligt at spise sundt”, ”jeg gider ikke lave min egen mad”, ”Nu fik jeg ikke lavet min mad, så nu ’faldt jeg i’” osv. Det handler om planlægning, prioritering og om at finde de gode løsninger. Hvis man ikke har tid til at træne, så må man træne kort og intensivt, og træne hjemme i stuen eller haven. Man kan træne nogle runder HIT eller Tabata, som er hårdt, men kort og effektivt. Der er ikke et facit til hvordan man ’bør’ træne, så find den træningsform der passer dit liv, som du synes er sjov. Der findes en masse forskellige apps til hjemmetræning, HIT eller Tabata, hvis man mangler inspiration. Mangler man inspiration til sundere mad, findes der sunde kogebøger i massevis, og opskrifter online. Man kan jo blot starte ud med at ændre fordelingen på sin tallerken, og spise flere mindre måltider fordelt over dagen – jeg kommer mere ind på dette næste uge, i mit næste blog indlæg.

Når man ændrer sin LIVSSTIL, så er det vigtigt at man har sindet med. Man skal være klar til at ændre sine vaner, være klar til at bruge tid på at ændre dem og være klar til at være TÅLMODIG.

Sund livsstil er en belønning

Træningen er ikke en straf, en sund livsstil bør ikke være en ’kur’! Du belønner rent faktisk din krop og dit sind, når du vælger at tage vare på den, ved at leve efter sundere vaner. I stedet for at opstille forbud overfor sig selv, så tænk i stedet ”Jeg må faktisk godt spise slik, men jeg vælger et bedre alternativ, eller helt at lade være, da jeg hellere vil gøre noget godt for min krop, og give den noget, den kan bruge til noget.” Hvis man vender sit fokus på denne måde, vil det gøre det hele lettere. Ser man på sin livsstil som værende surt, og træningen en pligt, så er det langt sværere at efterleve. Forkæl dig selv og opnå velvære – både i krop og sind. Livet er kort, og vi ved aldrig hvornår vi skal være herfra – er det ikke dét hele værd, at have det godt så længe vi lever?

Masser af gevinster

Fordelene ved at leve efter en sundere hverdag er mange – Du vil opleve et højere energiniveau, mere overskud, sundere krop, stærkere immunforsvar, højere forbrænding, stabilt blodsukker og det er med til at skabe mental balance. Der er selvfølgelig plads til at man kan nyde noget mindre sundt, det er bare vigtigt at gøre det bevidst og med måde, og at man dermed ikke sidder tilbage med dårlig samvittighed, og lader det ’trigge’ lysten til at give slip, give op, og dermed ’overspise’. Hvis man ikke nyder sin vin, sit stykke kage eller lignende, så er det ikke dét værd, så gå i stedet efter de sunde alternativer.