”Det er faktisk muligt at spise det, man plejer, bare sundere og stadig let at lave. Derfor er det også vigtigt, at sund mad kan laves med ingredienser, der er nemme at få fat i,” siger Cecilie Lind, personlig træner, kostvejleder og forfatter til The protein kitchen med sunde opskrifter. Hun er dog hverken kalorie-, kulhydrat- eller fedtforskrækket.

Varieret kost

”Sund mad er proteinrig, vitaminrig, indeholder de sunde fedtsyrer og grove kulhydrater. Mine kostråd er: Spis varieret og med måde, tre hoved- og to mellemmåltider for at holde blodsukkeret stabilt, sikre mæthed og forbrændingen høj. Jeg spiser proteinrigt for at have det godt i kroppen og holde formen. Mange kvinder forbyder sig selv usund mad, alkohol og sukker, men så er det lige netop dét, hjernen vil have. Usundt er ok engang imellem, bare man er bevidst om det,” siger hun og tilføjer, at sund mad laves af råvarer uden for mange tilsætningsstoffer.

Det er godt at vide, når ens krop får noget godt. Det giver overskud mentalt, man bliver glad, og det er jo vigtigt at have det godt med det, man gør,

Sund mad gavner både krop og sjæl

Gevinsterne ved sund mad er mange. ”Det er godt at vide, når ens krop får noget godt. Det giver overskud mentalt, man bliver glad, og det er jo vigtigt at have det godt med det, man gør,” påpeger Cecilie Lind og fortsætter: ”Kroppen får energi, immunforsvaret styrkes, og man undgår lettere hovedpine og ondt i maven. For med sund mad holdes blodsukker og kalorieforbrænding i balance og fordøjelse forbedres. Stress, diabetes og for højt blodtryk holdes også bedre skakmat."

Sunde opskrifter på et liv i balance

For Cecilie Lind hænger sund mad sammen med fravalg af dårlig samvittighed. ”Det skal ikke være surt at leve sundt og i stedet for at se en livsstilsændring som en straf eller kur, bør man se løsninger og det positive i at leve sundere,” siger hun begejstret.