”Tænk grøntsager ind i måltiderne – men på en ny måde. Drop alverdens regler og kostreligioner. De holder som oftest maksimalt fire uger. Lav til gengæld realistiske planer for en ny, mere sund livsstil.” Spørger man ernæringsekspert Michelle Kristensen, er danskerne ikke vildt gode til det med grøntsager. Men ved at stifte bedre bekendtskab med dem og få øjnene op for nye kreative muligheder, vil vi opleve, at brugen af grøntsager kan gøres både let og hurtig. Med et smagsmæssigt hamrende godt resultat. ”Revet gulerod og hakkede rødbeder er f.eks. en delikatesse i skyr om morgenen. Spidskål har et vidunderligt bid i sig og kan til enhver tid erstatte spaghetti. Alle kåltyper er i det hele taget vanvittig sunde.” Dét grøntsager kan - udover at forsyne vores kroppe med vitaminer, mineraler og masser af kostfibre - er at give os frihed til at spise store mængder, fordi de indeholder så lidt energi. ”Man kan spise sig mæt i grøntsager og de passer til den livsstil, de fleste danskere har, hvor rigtig mange af døgnets timer bliver tilbragt ved at sidde på numsen. Med stillesiddende arbejde har man ikke brug for al den energi, som er indeholdt i f.eks. ris, pasta og brød.”   Men kroppen har også brug for de gode fedtstoffer og proteiner. Blandt de gode fedtstoffer nævner Michelle Kristensen bl.a. nødder, koldpresset oliven- og raspolie, fede fisk og avocado. Proteinerne vil hun anbefale os at finde i fisk, fjerkræ og proteinholdige mælkeprodukter. Men okse- og svinekødet er der efter hendes mening ingen grund til at spise hver dag.

En kold tyrker

”Det er vigtigt at sikre at ens blodsukker er stabilt, så undgår man at småspise. Et ustabilt blodsukker gør også, at man får en lav forbrænding eller lagrer fedtet. Men så er der jo lige den søde trang. Hvordan kan man både styre den og samtidig få den stillet? ”Først og fremmest ved at sørge for at ens blodsukker er stabilt, så trangen ikke bliver for voldsom. Går man sukkerkold, skriger maven ikke ligefrem efter blomkål. Er folk vant til at spise mange søde sager hver dag, vil omlægningen til sundere livsstil kræve en kold tyrker de første 14 dage. Frugt er et alternativ - og så er der et stort udbud af sukkerfri sunde snacks, som også giver næring. Man kan f.eks. vælge en bar med nødder og tørret frugt. Den er perfekt som mellemmåltid – energiholdig og fyldt med jern og sunde fedtstoffer. Der skal skæres ned på sukker, kage, chips og alkohol.” Men Michelle Kristensen vil godt gøre op med al fanatisme. Der skal være plads til at skeje lidt ud i weekenden og være en del af det sociale liv. ”Danskerne skal blot lære, at tingene ikke behøver smage så sødt. De skal gøre op med om de spiser, fordi de er sultne, eller fordi munden keder sig. Og om maden bliver brugt som voksensutter. De skal vide at det er ok, munden keder sig en del timer i træk hver dag.”