Syre-/basebalancen er vigtig for kroppens sundhed. Normalt måles den i pH-værdien i blodet, men dette er ifølge ernæringsterapeut Frede Damgaard ikke dét, der er interessant. Det interessante  er, at det syreoverskud blodet ikke kan udskille, bliver skubbet ud i bindevævet.

Syre og base er to modpoler, men det er vigtigt, at der er balance mellem dem. Begge er nødvendige for alle kropsfunktioner.

Kroppen har et såkaldt ”buffer”-system, som opretholder syre-/basebalancen. Når dette system bliver presset helt ud til grænsen, fordi vores madvarer igennem længere tid indeholder for få basiske fødevarer, bliver det problematisk. ”Syre og base er to modpoler, men det er vigtigt, at der er balance mellem dem. Begge er nødvendige for alle kropsfunktioner. Når der er overskud af syre i blodet skubbes det ud i bindevævet, hvor kroppen deponerer den i bindevævet, hvilket afstedkommer forskellige sundhedsproblemer,” siger ernæringsterapeut Frede Damgaard. Der kan f.eks. være tale om voldsom træthed, nedsat immunforsvar og problemer med muskler, knogler og led. Fordi kroppen henter basen fra sine egne depoter i forskellige knogler, led og tænder for at neutralisere syre-overskuddet, og når der er et overskud af syre i bindevævet, belastes immunforsvaret tillige.” Når syren ophobes i kroppen, kan det give sig udslag i forskellige lidelser som væskeansamlinger, hovedpine, eksem, kroniske maveproblemer, gigt og immunsvækkelser på længere sigt. Ved at leve mere basisk vil det påvirke hele forbrændingsprocessen og kroppens surhedsgrad.

Hvad skal man gøre for at få den rette balance?

”Jo lavere pH under syv, desto mere sur. Jo højere over syv, desto mere basisk. Kroppens pH skal helst være neutral. Man skal være opmærksom på i det daglige at spise en balance mellem syredannende og basedannende fødevarer. Kød, fisk, fjerkræ, æg, ost, nødder og olier, bælgplanter og kornprodukter er de væsentligste syredannende produkter. Grøntsager, frugt og bær, ligesom friske krydderurter, er blandt de vigtige basedannende fødevarer. ” Kroppen har tendens til at være sur – derfor er det en god idé at spise 2/3 basedannende kost og 1/3 syredannende. Altså mindre kød, sukker og kornprodukter og mere frugt og grønt. Ud over kosten er der en række andre faktorer, som indirekte har indflydelse på syre-/basebalancen. Det er bl.a. medicin, stress, nikotin og alkohol. Det har også betydning, hvis du spiser for hurtigt og for meget, ligesom manglende søvn og motion spiller en rolle, da de faktorer hæmmer udskillelsen af syren. De første almindelige symptomer på ubalance er nedsat immunforsvar med gentagne infektioner, træthed, indre uro, hovedpine, muskelspændinger, ømme muskler og led og dårlig søvn.

Hvordan påvirker den rette syre-/basebalance?

”Den gør, at man føler sig frisk og energisk. Og desuden giver den et godt immunforsvar. Der har jo været fokus på vores sundhed igennem mange år. I alternative kredse har man længe været meget opmærksom på også at tænke over syre-/basebalancen som en del af hele sundhedspakken. Syre-/basebalancen er en del af de mange balancer, der bør være i kroppen. Men det, at der spises efter en syre-base balancerende kostsammensætning, vil yderligere have betydning for den generelle sundhed, og dermed at vi spiser mere frisk og vitamin- og mineralrig kost, som også har andre sundhedsfremmende egenskaber.”